bijvoorbeeld een opdracht om een carnavalswagen te maken die een schaarbeweging maakte en waarop een hoofd van papiermaché zat. De docent wiskunde raakte in paniek omdat de leerlingen daarvoor een wiskundige berekening moesten maken die hij nog niet had gegeven. Hij heeft dat vervolgens versneld gedaan waardoor leerlingen nu veel beter snappen dat ze die wiskundige kennis toch echt nodig hebben. Hoe ziet een schooldag er straks uit? Leerlingen zijn ingedeeld in kleine groepjes. Ze werken niet meer volgens vaste lesroosters, maar bespreken ’s ochtends met hun begeleider wat ze die dag gaan doen. Dat kan per leerling verschillen omdat de een verder is of andere dingen onder de knie heeft dan de ander. Afhankelijk daarvan gaan ze samen aan het werk of uit elkaar voor een beroepstaak uit de praktijk, een instructievak, een theorieles of zelfstudie. Aan het eind van de dag bekijkt de groep wat ze heeft geleerd en dat neemt ze mee naar de volgende dag. Leerlingen houden dat, onder supervisie van de onderwijsgevenden (docenten, instructeurs en onderwijsassistenten – red.), zelf bij in een portfolio. en virtuele ruimte, precies zoals Veldhoen + Company zegt. Als die drie ruimtes niet op een goede manier worden samengebracht, mislukt het. In hoeverre is het Anders Leren al ingevoerd bij Gilde Opleidingen en wat zijn de ervaringen? In 2006 hebben we in Venlo de Onderwijsboulevard Venlo-Zuid geopend. Dat gebouw is gebaseerd op de principes van het Anders Leren, maar let wel: het werd opgezet vijf jaar voordat het competentiegericht onderwijs definitief moet zijn ingevoerd. Wij vroegen dus eigenlijk het onmogelijke van mensen, maar wilden ook niet meer een traditionele school bouwen terwijl we met een nieuwe opzet bezig waren. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat in Venlo veel problemen zijn geweest en er aanpassingen nodig waren. Niettemin zeggen de onderwijsgevenden toch dat ze niet meer terug willen naar de oude situatie. En de leerlingen hebben er helemaal geen moeite mee. Na Venlo volgen in 2008 nieuwe vestigingen in Venray en Sittard. In Roermond volgt nieuwbouw in 2011 of 2012. Daarnaast beginnen we met het aanpassen van bestaande gebouwen. Roept het competentiegericht onderwijs weerstand op? Voor de onderwijsgevenden is het een grote omschakeling. Vroeger zaten ze alleen met een groep in een lokaal. Nu werken ze in een open ruimte, zonder eigen werkplek, min of meer in een etalage. Ze moeten beter gaan nadenken hoe en waar ze de beroepstaken gaan aanbieden. Dat moeten Bij het Anders Leren wordt het voor medewerkers eerst moeilijker, later makkelijker. De lol in het werken wordt groter, zoals de lol in het leren groter wordt bij leerlingen. Welke consequenties heeft dat voor leerlingen, medewerkers en Gilde Opleidingen? Het wordt voor de leerlingen makkelijker en overzichtelijker en ze worden er betere vakmensen van. Van de onderwijsgevenden vraagt het een behoorlijke omschakeling. Zij moeten hun kennis nu clusteren rond beroepstaken. Voor Gilde Opleidingen betekent het dat wij een andere leeromgeving moeten aanbieden. Traditioneel hebben scholen lange gangen met links en rechts lokalen waar leerlingen theorievakken krijgen. Nu moeten we voor de verschillende activiteiten verschillende leerplekken aanbieden. Daarnaast moet de ICT in orde zijn. Als we willen dat leerlingen meer op school zijn, moeten ze op school de beschikking hebben over een pc of laptop die ze overal kunnen inpluggen. De invoering van het Anders Leren heeft dus consequenties voor de fysieke, mentale Pagina 5
Pagina 7Voor gidsen, online nieuwsbrieven en reisgidsen zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw publicaties.
Ruimte 3 Lees publicatie 4Home