Veldhoen + Company zoals de lol in het leren groter wordt bij de leerlingen. Levert de invoering van het Anders Leren kostenvoordelen op? Nee. Je zult misschien wat meters sparen omdat die brede gangen nu loze ruimtes zijn. En je kunt de kantine wellicht benutten als leerplek. Daar staat tegenover dat je een inspirerende, uitdagende leeromgeving wilt aanbieden waar veel meer activiteiten mogelijk zijn. Daar horen geen standaardoplossingen bij. Dat maakt het uitdagender, maar ook duurder. Wat is de meerwaarde van Veldhoen + Company in dit transformatieproces? Heel goed is dat zij met de onderwijsgevenden zelf aan de slag zijn gegaan. Aan het begin van het proces heeft Veldhoen + Company hen gevraagd na te denken over wat ze dachten te gaan doen in het competentiegericht onderwijs. Dat was voor velen al een openbaring, omdat ze nu vooral denken vanuit de lesroosters. Pas daarna is bepaald hoeveel ruimte nodig is. Dan wordt snel duidelijk dat veel lokalen nu de helft van de tijd leeg staan of te groot zijn voor bepaalde activiteiten. Veldhoen + Company heeft de ruimtebehoefte vertaald in de nieuwe functionele plattegronden, waarmee de architect aan de slag kon. Tweede sterke punt vind ik dat Veldhoen + Company de medewerkers ook begeleidt bij de mentale omschakeling. Zij krijgen een cursus in hoe je digitaal en clean desk werkt en hoe je werkafspraken maakt in open ruimtes. Ook na de verhuizing blijft Veldhoen + Company bij het proces betrokken. Het bureau is er dus vanaf het begin tot het eind bij en dat vind ik een sterk punt. Een adviseur hoort namelijk ook te worden geconfronteerd met de gevolgen van zijn werk en daar loopt Veldhoen + Company niet voor weg. Eventuele problemen worden à la minute besproken en kortgesloten. Verloopt het proces sneller door Veldhoen + Company? Dat denk ik niet, al kunnen zij wel beter de weerstanden inschatten. Een traject om de knop in een organisatie om te krijgen, heeft nu eenmaal tijd nodig. Het duurt zolang het duurt, maar door Veldhoen + Company zal voor het Anders Leren wel een groter commitment ontstaan. En dat is alleen maar pure winst. < Smart Building Smart Working Als je de mentale, fysieke en virtuele ruimte niet op een goede manier samenbrengt, mislukt het gewoon. ze meer dan vroeger met de andere onderwijsgevenden afstemmen. Hun werk wordt meer tijden plaatsgebonden, want ze moeten er zijn als leerlingen hen nodig hebben. En in hun tijdsbesteding is er een verschuiving van het voorbereiden van lessen naar het beoordelen van de leeractiviteiten van leerlingen. Wat doet u eraan om de weerstand te overwinnen? Om te beginnen door als College van Bestuur ook zelf zo te gaan werken. Wij hebben in ons kantoor dus geen gangen meer, niemand heeft meer een eigen kamer en er zijn verschillende soorten ruimtes. Mijn ervaring is dat dat heel goed werkt. Het vraagt meer organisatie van jezelf. Je moet ook meer digitaal gaan werken, omdat je nergens meer iets kunt laten liggen. En je moet goed nadenken over wat je gaat doen, om daar de juiste werkplek bij te vinden. Ik vind het relaxter zo en er wordt meer gecommuniceerd. Bij de onderwijsgevenden, die bij het Anders Leren meer moeten gaan samenwerken, is dat een groot voordeel. Ik denk dan ook dat de weerstand in de praktijk vanzelf zal afnemen, zoals al gebeurt in Venlo. Het wordt voor de onderwijsgevenden uiteindelijk ontspannener. Vroeger moesten ze maar zien hoe ze een klas geïnteresseerd konden krijgen en houden. Bij Anders Leren werken ze meer samen. Ze gaan als team functioneren, trekken één lijn en krijgen steun van elkaar. Het zal vanwege de omschakeling eerst moeilijker worden, maar later makkelijker. De lol in het werken wordt groter, Ruimte 3/Nazomer 2007 6/7 Pagina 6

Ruimte voor Kim Zwarts

Heeft u een tijdschrift, virtual paper of web PDF-en? Gebruik Online Touch: flyer converteren naar een digitale publicatie.

Ruimte 3 Lees publicatie 4Home


You need flash player to view this online publication