Veldhoen + Company Leon Simons, lid van het College van Bestuur van Gilde Opleidingen Gilde Opleidingen werkt hard aan de invoering van het competentiegericht onderwijs. De principes van Veldhoen + Company voor het Nieuwe Leren zijn het vertrekpunt. Ze leiden tot een leeromgeving die totaal anders is dan wat velen zich nog steeds bij een school voorstellen. Geen lange gangen meer met aan weerszijden lokalen, maar open ruimtes met een grote variatie aan werkplekken waar leerlingen zelfstandig of in groepjes, al dan niet begeleid door onderwijsgevenden, kunnen werken. Volgens Leon Simons, lid van het College van Bestuur van Gilde Opleidingen, een omschakeling die veel vraagt van de onderwijsgevenden en de inrichting van de gebouwen. Een gesprek over een omvangrijke klus die in 2010 geklaard moet zijn. Wat was de aanleiding om Veldhoen + Company voor het Nieuwe Leren in te schakelen? Ik noem het liever Anders Leren omdat het Nieuwe Leren in de pers een nogal negatieve klank heeft gekregen. Concrete aanleiding was dat we in Sittard bij Orbis gaan inwonen. Orbis bouwt daar het Geneeshuis van de Toekomst, gebaseerd op de principes van het Nieuwe Werken van Veldhoen + Company (zie Ruimte 2 – red.). Wij bieden bij Orbis opleidingen aan in de sector Zorg & Welzijn. Dan kun je niet tegen zo’n vooruitstrevend ziekenhuis een traditioneel schooltje aanbouwen. Tegelijkertijd zijn we bezig met het optimaliseren van onze huisvesting. En we moeten uiterlijk in 2010 het competentiegericht onderwijs hebben ingevoerd. Het lag daarom voor de hand met Veldhoen + Company te gaan praten. Hun ideeën bleken heel goed aan te sluiten op onze visie. Wat is zo anders aan het competentiegericht onderwijs? Het idee is dat leren neerkomt op de integratie van kennis, vaardigheden en een beroepshouding. Het volstaat niet om klassikaal alleen theoretische vakkennis aan te bieden. In plaats daarvan haal je de praktijk binnen en bied je beroepstaken aan. Neem als voorbeeld het vak verpleegkunde. Vroeger kreeg je daarvoor Nederlands, sociale vaardigheden, anatomie en maatschappijleer. Je leerde via de theorie hoe je omgaat met een zieke patiënt, hoe je deze behandelt en hoe je je gedraagt en communiceert. Bij het Anders Leren wordt dat geïntegreerd in praktijkoefeningen en dat werkt veel beter. Bij de zorgopleidingen hebben we ziekenhuiskamers nagebouwd waar leerlingen aan het bed kunnen oefenen met simulatiepatiënten. Grappig is dat ze dan ook beter snappen waarom de theorie wel nodig is. In de sector Techniek kregen leerlingen > Smart Building Smart Working Ruimte 3/Nazomer 2007 4/5 Gilde Opleidingen
Pagina 6Scoor meer met een webshop in uw mailings. Velen gingen u voor en publiceerden relatiemagazines online.
Ruimte 3 Lees publicatie 4Home