Veldhoen + Company liften, toiletten en het trappenhuis, alle ruimtes vrijwel volledig openmaken. Waarom wordt niet ook meteen de organisatie aangepakt? Daarin gaan zeker veranderingen plaatsvinden, waarvoor in het verdere verloop van het project huisvesting een speciaal programma wordt opgezet. Door de bezuinigingsmaatregelen zal de organisatie moeten krimpen. Daarnaast willen we veranderen van een uitvoerende in een regisserende organisatie. Een reden om direct met de fysieke ruimte te beginnen, is dat je daarmee al de voorwaarden schept voor een verandering van het gedrag van medewerkers. Zonder een aanpassing van de werkomgeving moet de beweging op een andere manier op gang worden gebracht. Dan moet je veel geld besteden aan het inhuren van externen om trainingen en cursussen te geven. De aanpak van de huisvesting en inrichting heeft een veel duurzamer karakter. Is zo’n operatie als deze wel verantwoord als de provincie moet bezuinigen? Het provinciebestuur is daar terecht bezorgd over en heeft niet voor niets aangedrongen op een budgettair neutrale, sobere en doelmatige aanpak. In het dossier aan Provinciale Staten nemen we daarom twee berekeningen op: wat kost het veranderen van de werkomgeving en wat kost het als we niets doen? Als we niets doen, moeten we hoe dan ook investeren in onderhoud of renovatie. Dat kost dus ook geld. Veranderen van de werkomgeving biedt verder de mogelijkheid om de nieuwbouw af te stoten en we zijn zoals gezegd naar verwachting minder geld de nieuwe organisatie die de provincie wil zijn. We doen het dus niet alleen omdat het zo leuk is. Noodzaak en wens worden gekoppeld. De provincie moet zeker twintig jaar vooruit kunnen. En niet op de laatste plaats moeten de plannen in- en extern aan iedereen verteld en uitgelegd kunnen worden. De positieve effecten moeten uiteindelijk buiten merkbaar zijn. Anders dan in de kantoren van bedrijven werken in een gemeente- of provinciehuis ook gekozen bestuurders. Staan die anders in zo’n project als de ambtenaren? Daar is wel een verschil. Een bestuur maakt andere afwegingen. Het staat vooral voor het belang om als organisatie effectiever en klantgerichter naar buiten te treden en meer gastvrijer te worden. De werkorganisatie kijkt vooral naar de manier van werken en heeft dus een veel functionelere insteek. Verder ligt het niet voor de hand om ook het bestuur vrije werkplekken te geven. Bestuurders vertegenwoordigen niet allemaal dezelfde politieke partij. De openheid van het concept kan dan belemmerend werken en daarvoor moet je respect hebben. Datzelfde geldt voor de politieke fracties in het provinciehuis. De directeuren gaan echter wel op dezelfde manier werken als de ambtenaren, dus zonder eigen kamer en met gedeelde faciliteiten. Je wordt bij de hele operatie begeleid door Veldhoen + Company. Een logische keuze na Den Bosch? De provincie heeft voor de begeleiding van de conceptontwikkeling een normale aanbesteding uitgeschreven, waarbij Veldhoen + Company als beste uit de bus kwam. We kiezen daarbij voor een expertisematige benadering: daar waar iets zich al heeft bewezen, wordt dat door ons gebruikt. Dan scheelt het dat Veldhoen + Company al veel ervaring heeft opgedaan in andere projecten. We hoeven daardoor niet het wiel opnieuw uit te vinden. Smart Building Smart Working Ruimte 9/Voorjaar 2010 De tussenwandjes zijn fysiek en mentaal geslecht kwijt aan trainingen om medewerkers anders te leren werken. Het is dus nog maar de vraag welke keuze financieel het beste uitpakt. Bovendien sluit het gebouw dat we bedenken beter aan op 24/25 Pagina 24
Ruimte voor ontmoetingInteractieve e-reisgids, deze publicatie of sportblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar uitgeven van web sportbladen.
Ruimte 9 Lees publicatie 1Home