Veldhoen + Company Dit najaar start bij SNS REAAL in Alkmaar en Utrecht de uitvoering van de premières van het Nieuwe Werken. Ruim vijfhonderd medewerkers werken vanaf dat moment een belangrijk deel van hun tijd thuis. De werkprocessen, werkplekken op kantoor en digitale voorzieningen zijn, met hulp van onder meer Veldhoen + Company, opnieuw ingericht volgens de principes van activiteitgerelateerd en tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Nico Jongerius, chief information officer bij SNS REAAL, is verantwoordelijk voor het Nieuwe Werken bij de bankverzekeraar. Een gesprek over hoe het ook in economisch zware tijden mogelijk is een organisatie anders te laten werken. Wanneer zijn jullie met het Nieuwe Werken gestart? ‘SNS REAAL is na de beursgang in 2006 en enkele overnames uitgegroeid tot een middelgrote bankverzekeraar met ruim achtduizend medewerkers. Dat leidde er onder meer toe dat onze kantoren overvol raakten en sommige medewerkers heel ver en lang moesten reizen naar hun werk. Mede hierdoor ben ik in 2007 geïnteresseerd geraakt in het Nieuwe Werken. Met enkele directeuren uit het bedrijf hebben we in driekwart jaar een beleid opgesteld voor wat we toen organisatiegericht huisvesten noemden. Eind 2007 heb ik van de Raad van Bestuur de vraag gekregen om hier ook daadwerkelijk invulling aan te gaan geven. In 2008 heb ik met hulp van onder meer Veldhoen + Company het beleid verder uitgewerkt. Vanaf het begin hebben we ons gericht op de drie gebieden – fysiek, mentaal en virtueel – en de samenhang daartussen. Daarbij hebben we de mentale omschakeling als cruciale succesfactor benoemd. Zaken dus als hoe je met elkaar om gaat, leiding geeft en elkaar vertrouwen geeft. Onder leiding van Manja Jongsma, programmadirecteur van het Nieuwe Werken en voormalig directeur P&O, is daar een compleet mentaal programma voor gemaakt. Inclusief het opleiden van medewerkers en leidinggevenden neemt de voorbereiding van het introduceren van het Nieuwe Werken, inclusief de fysieke en IT-aanpassingen, op een concrete afdeling negen maanden in beslag.’ Met de kredietcrisis komt de noodzaak van meer efficiency steeds prominenter op de agenda te staan. Wat verwacht SNS REAAL van het Nieuwe Werken? ‘Veel nieuwe medewerkers vinden de combinatie werk-privé te rigide. Ze laten die twee zaken meer in elkaar overlopen. Daar komt bij dat werk zeker voor jonge mensen uitdagend moet zijn. Met het Nieuwe Werken kom je hieraan tegemoet. Verder willen we, door het aantal reiskilometers fors te verminderen, invulling geven aan het maatschappelijk verantwoord ondernemen. En we streven naar efficiencywinst, door kosten te besparen via het verminderen van het benodigde aantal vierkante meters kantoorruimte en door de productiviteit te verhogen. Met de kredietcrisis komt de noodzaak van meer efficiency steeds prominenter op de agenda te staan. Ik ben echter begonnen vanuit de menselijke kant: hoe kun je met het Nieuwe Werken gemotiveerde medewerkers krijgen en hoe blijf je als groeiend bedrijf een aantrekkelijke werkgever? Ik ben ervan overtuigd dat als je in de toekomst niet op een andere manier gaat werken, niemand meer voor je wil werken. Mensen die nu van school komen, zijn gewend met hulpmiddelen te werken en op tijdstippen die de oude generatie niet gewend is. Als je dat niet faciliteert, trek je geen mensen meer aan. Thuiswerken speelt een belangrijke rol in het Nieuwe Werken bij SNS REAAL. Ons beleid is dat 55% van de mensen 40% van de werktijd thuis werkt. Om dat te bereiken, bieden we mensen die vijf dagen werken de mogelijkheid om maximaal drie dagen thuis te werken. Mensen die vier dagen werken, kunnen twee dagen thuiswerken. Bij een driedaagse werkweek kun je één dag thuis werken. We stellen die maxima om >� Smart Building Smart Working Ruimte 8/Najaar 2009 meer aan \ Nico Jongerius Chief information officer SNS REAAL 4/5 SNS REAAL

Pagina 6

Scoor meer met een web winkel in uw PDF's. Velen gingen u voor en publiceerden weekbladen online.

Ruimte 8 Lees publicatie 9Home


You need flash player to view this online publication