De synergie op onderwijsgebied lijkt het grootst bij de koppeling van vmbo en mbo. Wat heeft een gymnasiast aan de samenwerking op Ezinge? De Visser Je kunt onderzoeken of er ook tussen het vmbo en havo/vwo goede verbindingen zijn te leggen. Op dit moment zijn die werelden fysiek heel sterk gescheiden. Op een heleboel terreinen moeten we nadenken over wat havo- en vwoleerlingen kunnen betekenen voor leerlingen in het vmbo en omgekeerd. In bepaalde vakken, bijvoorbeeld expressievakken, zal er tussen die twee helemaal geen onderscheid blijken te zijn. Van der Vlist Die sterke scheiding is er ook tussen docenten. Sommige competenties kun je echter ook in een andere sector inzetten en dat kan bijzonder stimulerend werken. De Visser Een voorbeeld. In het nieuwe onderwijsconcept gaan de computer en de digitalisering een hele belangrijke rol vervullen. We voeren nu het concept een laptop per leerling in. In elke klas hebben we jonge ICT-coaches geworven. Leerlingen die dat leuk vinden en er een aparte opleiding voor krijgen. Zij geven de eerste hulp aan medeleerlingen, maar soms ook korte ict-cursussen aan docenten. Ik kreeg vandaag een mailtje van leerlingen uit de bovenbouw van havo en vwo, die gehoord hadden van dit concept en graag wilden meedoen. Zij wilden ook coach worden. Het gaat er dan niet om of je een bepaalde intelligentie hebt, maar of je wat met een computer hebt. Het geeft leerlingen ook een gevoel van trots. En ze krijgen er een kleine vergoeding voor, zodat ze niet meer vakken hoeven te vullen bij de supermarkt. Door het leggen van dit soort verbindingen levert het onderwijspark straks een betekenisvolle bijdrage aan het leren samenwerken en het vormen van onze samenleving. We moeten oppassen dat we straks niet in een mooi gebouw zitten, waar we hetzelfde doen als voorheen. Welke rol speelt Veldhoen + Company in het proces? De Visser Veldhoen + Company begeleidt ons bij het proces om te komen tot een Programma van Eisen. Sterk aan het bureau is dat het vanuit een bepaalde visie naar het proces kijkt, denkend vanuit activiteiten en de drie ruimtes, fysiek, mentaal en virtueel. Daarnaast is Veldhoen + Company sterk in het vertalen van een visie in concrete vierkante meters. Dat hebben we ook nodig. We houden bijeenkomsten met gebruikers, waarin Veldhoen + Company mensen meeneemt in het denken in een nieuw concept. Dat werkt uitstekend. Mensen blijken heel goed in staat om conceptueel te denken. Voor dat proces hebben we de periode tot maart 2010 uitgetrokken en die tijd hebben we ook hard nodig. Het Programma van Eisen moet dan van een zodanige kwaliteit zijn dat we daarna in een versnelling kunnen komen. Van der Vlist In het hele proces is er een duidelijke interactie met de organisatie. De mensen in de gebruikersgroepen leggen terug wat ze besproken hebben, zodat er draagvlak ontstaat. En ze halen omgekeerd informatie uit de organisatie, zodat je volledigheid krijgt. De leden van de gebruikersgroepen hebben ook de nadrukkelijke opdracht meegekregen als ambassadeurs van dit concept op te treden. Ze praten concreet over onder meer de activiteiten die op de verschillende scholen plaatsvinden. Dat slaat vervolgens neer in functionele vlekken. Dat is een andere benadering dan te zeggen: ik heb voor mijn vak zoveel vierkante meter nodig. In de vlekken kun je de synergie vinden. We hebben bijvoorbeeld allemaal de functie ontmoeting nodig. Veldhoen + Company blijft daarbij steeds parallel aan de opstelling van het Programma van Eisen de vierkante meters doorrekenen. Je kunt net zo veel vlekken en functionele gebieden formuleren als je wil, maar het moet wel binnen de vierkante meters blijven die we er voor hebben staan. Pagina 13

Pagina 15

Interactieve ebrochure, deze sportblad of studiegids is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar maken van e-rapporten.

Ruimte 8 Lees publicatie 9Home


You need flash player to view this online publication