Veldhoen + Company Als je vertrouwen geeft, krijg je dat terug. 30% Elk bedrijf moet dit doen. Boven alles staat dat je geen angst moet hebben voor technologie. Technologie die ons niet helpt wordt niet uitgevonden! Geliefdes willen elkaar spreken. Vroeger ging dat via een sprietje vanuit de gang, nu via een mobieltje. Binnenkort hebben we een telefoon waarmee we elkaar kunnen kussen. Mensen willen dat en dán komt de technologie. Niet andersom. Over 10 jaar kunnen we digitaal ruiken. Verzet Een cultuur veranderen is het moeilijkste wat er is. Daar moet je de tijd voor nemen. Een nieuw kantoorconcept helpt bij die verandering. Belangrijk is dat je het zichtbaar moet maken, materialiseren en het ook daadwerkelijk invoeren. Je moet de argumenten op tafel leggen. Veel zit ‘m in onwetendheid, waardoor verzet ontstaat. Mensen zijn bang dat ze ’s ochtends dit grote gebouw binnen komen en dat ze moeten zoeken of er ergens nog een stoel voor ze is. Ja, natuurlijk zijn dat domme gedachten. Mensen die ‘maar’ zeggen worden nooit verleid. Die hebben een minder prettig leven. Het kan natuurlijk ook zijn dat we het niet goed verteld hebben. Gelukkig zijn we bij Rabobank inmiddels een stuk verder. De OR doet mee. Er komt een moment dat je zegt: zo gaan we het doen, en dan moeten ze wel. Dan moet je geen escapemogelijkheden meer bieden. In de praktijk Loslaten en mensen uitdagen hun verantwoordelijkheid te nemen; dat is de essentie van het nieuwe werken. Opleiding en technologie hebben burger en medewerkers geëmancipeerd. Dat moeten we dan ook wel ondersteunen. Wat nodig is, zijn minder regels, minder managementlagen en vooral: op een andere manier leiding geven. Medewerkers moeten meer verantwoordelijkheid durven nemen, zelfstandiger werken binnen een vastgesteld kader, beoordeeld worden op resultaten, in een stimulerende omgeving met de juiste middelen. Het overgrote deel van de medewerkers is gemotiveerd en wil zijn werk gewoon goed doen. Geef ze dan de ruimte. Ons nieuwe kantoor ondersteunt dat vertrouwen. Schatrijk Er is geen partij in Nederland die het nieuwe werken zo neer kan zetten als Veldhoen + Company. Het conceptuele denken dat wij Het Nieuwe Werken noemen is op gang gebracht door Veldhoen. Het concept evolueert ook in de tijd. Zo zijn we er destijds samen achter gekomen dat het niet alleen een kostenbesparend rationeel concept is, maar ook een managementtool. We hebben ongelooflijk van elkaar geleerd. De ervaring die zij hebben is niet te evenaren. Er moet één verbindende schakel zijn die de digitale omgeving (ICT), de mentale omgeving (organisatie, processen, mensen) en de fysieke omgeving (architectuur) integraal aan elkaar koppelt. Dat is de enige manier om zo’n concept goed neer te zetten. Ik zie niet zo gauw een andere partij die dat op gelijkwaardige basis kan.” < Smart Building Smart Working Alles moest groter In de 20ste eeuw hebben we omwille van efficiency eerst alles groter gemaakt: fabrieken, kantoren, scholen, gemeenten... Technocraten lieten daar telkens weer andere managementtechnieken op los. Dat heeft vervreemding tussen instituties en burgers opgeleverd. Resultaatafspraken bij de politie gaan over het aantal uitgeschreven bekeuringen in plaats van over de vergroting van de veiligheid. ‘Is die overheid er voor mij of ben ik er voor de overheid?’ En we hebben er allemaal aan mee gedaan, ook banken en verzekeraars. We moeten inzien dat het vastloopt. Dat we het moeten keren, van binnenuit. Weg met de rationele, Tayloriaanse en op wantrouwen gebaseerde organisatie! Wederzijds vertrouwen Allerbelangrijkste issue in de nieuwe manier van werken is dat je mensen vertrouwt. Wie vertrouwen geeft, krijgt dat terug. Als je je mensen op basis van wantrouwen benadert, dan benaderen ze hun klant ook op die basis. Geef mensen hun verantwoordelijkheid terug. Ze hebben geen marionettentouwtjes nodig. Rabobank kiest ervoor het werk ‘unplugged’ te doen. Om duidelijk te maken dat we terug gaan naar de kern, naar authenthiek gedrag. We willen weg van procedures en ons weer concentreren op waar het om gaat: de klant. De wereld wordt virtueler. Mensen zijn meer dan ooit in staat zich te vergewissen van wie of wat het bedrijf is. Verschillen worden duidelijker. Identiteiten worden helder. Doet het bedrijf wat hij zegt? Is het echt of van plastic? Klanten willen oprecht geïnteresseerden. En van welke locatie die hun werk doen, doet er niet toe: badkamer, kantoor of tuin. Vrijheid en ondernemerschap De kwaliteit van leven gaat zichtbaar omhoog als we mensen vrijer laten in het combineren van werk en privé-taken. Die grotere vrijheid, daarin moeten we investeren. De inzet van technologie maakt het mogelijk om werk tijd- en plaatsonafhankelijk te maken. Zodat mensen hun prestaties kunnen leveren op momenten die voor hen het meest geschikt zijn. Ik ben ervan overtuigd dat dat uiteindelijk ten goede komt aan de creatieve kracht die je daarmee binnenhaalt. Bovendien vergroot je als bedrijf je actieradius om mensen te vinden. Wij willen juist díe mensen binden die kiezen voor ondernemerschap en vrijheid. Thuiswerken past daarin. Bij Interpolis heb ik gezien dat plaatsonafhankelijk werken (in de trein, thuis of op het strand) voor iedereen werkt. De één doet 70% op kantoor en 30% elders en de ander doet 70% elders en 30% op kantoor. De rest zit daar tussenin. Ieder kan dat voor zichzelf uitmaken, als de prestatie aan de klant maar wordt geleverd. Geen alternatief Het 20ste eeuwse kantoor met zijn call centers lijkt op de fabriek met zijn lopende band. Als je om 19 uur wordt gebeld vanuit zo’n legbatterij, dan gooi je de hoorn erop. Je hoort dat ze niet met jou bezig zijn. Het is plastic communicatie... en daar zie je dat je dat niet vol kunt houden, dat klanten dat niet willen. In mijn optiek is er geen alternatief. Er is er nog een belangrijk aspect: ik ben vanuit kostenoogpunt gek als ik niet kies voor een nieuwe manier van werken. Als ik niet ten volle de techniek benut waardoor ik centraal minder faciliteiten nodig heb dan in de oude situatie. Nu nog is op elk kantoor sprake van een geweldige verspilling in termen van bezettingsgraad. Ruimte 4/Voorjaar 2008 Mensen die ‘maar’ zeggen worden nooit verleid. Die hebben een minder prettig leven. 70% 6/7 Pagina 5

Pagina 7

Heeft u een whitepaper, modern media of digitale reisgidsen? Gebruik Online Touch: maandblad converteren naar een digitale publicatie.

Ruimte 4 Lees publicatie 5Home


You need flash player to view this online publication