Veldhoen + Company Eerst even terug naar de start van KvK@work. Welke aanleiding was er om het Nieuwe Werken te introduceren? We hebben dit gebouw eind jaren negentig gekocht. De eerste renovatieplannen gingen nog uit van een traditionele kantoorinrichting. Toen bleek dat onze organisatie er maar net in paste, hebben we Erik Veldhoen uitgenodigd om hier een verhaal te houden. Hij kreeg twintig minuten, maar we hingen anderhalf uur aan zijn lippen. Daarop zijn we in de praktijk gaan kijken hoe het werkt. Met de bus hebben we verschillende voorbeelden van het Nieuwe Werken bezocht. Dat was bijzonder inspirerend. Op de terugweg was de vraag niet meer of we het gingen doen, maar hoe. Hoe hebben jullie het aangepakt? We begrepen al meteen dat je het zelf moet doen. Het is heel verleidelijk, als je bij Interpolis komt, te zeggen: dit is zo waanzinnig mooi, doe mij maar twee of drie verdiepingen Interpolis. Dat werkt natuurlijk niet. Een belangrijk verschil is alvast dat een Kamer van Koophandel ook een publieksfunctie heeft. Hier komen dagelijks 300 tot 350 mensen over de vloer, niet op afspraak maar willekeurig. We hebben, ondersteund door Veldhoen + Company, uitgevonden wat dat betekent voor onze processen en hoe je dat vertaalt in de inrichting van het gebouw. Dan kom je misschien nog steeds voor 80% uit op oplossingen die ook elders zijn toegepast, maar dan hebben mensen het wel mentaal overgenomen. Die mentale omslag is heel belangrijk. Mensen moeten omschakelen van een breng- naar een haalcultuur. Vroeger kreeg je alles toegestuurd wat je moest weten, anderen beslisten dat voor jou. Nu neem je zelf verantwoordelijkheid. Wat heb ik nodig om mijn werk goed te doen en waar haal ik dat vandaan? Dat principe hebben jullie al bij de verhuizing toegepast. Leg uit. Op 17 december 2001 zijn we naar dit pand verhuisd. Letterlijk te voet, want ons oude kantoor lag maar een paar honderd meter verderop. Iedereen had van te voren een verhuisdoosje gekre- gen ter grootte van het persoonlijke kastje in het nieuwe gebouw. Daar stonden de mensen dus, voor hun twee kasten met boeken. We hebben allerlei opruimacties gehad. Er zijn containerladingen met papier de deur uitgegaan. Wat we perse wilden houden, is gescand en gedigitaliseerd. Vervolgens zijn de medewerkers met hun doosjes onder de arm naar het nieuwe pand gelopen. Anderhalf uur later was iedereen aan het werk. Jullie hebben met het nieuwe kantoor prijzen gewonnen: de Nationale Renovatieprijs 2003 in de categorie Utiliteitsbouw en de My Office Award 2003. Hoe reageerden de klanten? De klanten die hier fysiek komen, zijn vrijwel zonder uitzondering uitermate positief over de manier waarop ze worden ontvangen. Ze krijgen geen nummertje meer, maar worden door de receptioniste meteen naar de goede plek gebracht en aan de juiste medewerker gekoppeld. En het personeel? In november 2003 hebben we dat laten onderzoeken. De medewerkers gaven een rapportcijfer van 6,9. Eerlijk gezegd stelde dat een beetje teleur. We hadden daarvoor namelijk gemerkt dat zij apetrots waren op hoe het gebouw er uit zag en hoe we werkten. Smart Building Smart Working Ruimte 3/Nazomer 2007 Van een batterij met verschillende winkeltjes naar een warenhuis met open afdelingen. Wat vonden zij de plus- en minpunten van KvK@work? Medewerkers waren heel tevreden over de betere communicatie, grotere betrokkenheid bij de organisatie, openheid, positieve uitstraling van gebouw en inrichting, ict-voorzieningen, elektronische bereikbaarheid en ondersteunende diensten. Als minpunten werden genoemd het gebrek aan > 16/17 Kamer van Koophandel

Pagina 18

Scoor meer met een e-commerce shop in uw catalogussen. Velen gingen u voor en publiceerden publicaties online.

Ruimte 3 Lees publicatie 4Home


You need flash player to view this online publication