huisvesting en ICT. We hebben het dus niet over vierkante meters. De focus ligt op het onderwijs, en daaruit rolt dan uiteindelijk de ruimte die je nodig hebt. Het proces richt zich hier vooral op de verdieping van de onderwijsvisie. Daarvoor hebben we de toekomstige activiteiten centraal gesteld en concreet gemaakt: wat zijn de activiteiten die de leerlingen straks leren in de praktijk en wat leren ze nog op school? En wat moeten de docenten daarvoor doen? Daaruit is een integraal Programma van Eisen gerold voor de veranderopgave, de huis-vesting en de ICT. VAN AALTEN: We hebben mensen gedwongen na te denken over wat ze nu echt doen op school. Dus niet in vaagheden praten als ‘we moeten leerlingen verantwoordelijkheid geven’ en ‘ze moeten plezier hebben in hun werk’, maar doorvragen op wat je daarvoor concreet moet doen. Welke verantwoordelijkheden krijgen leerlingen dan en hoe ziet dat er in de praktijk uit? Voor die concretisering hebben jullie het Model van de Stad ontwikkeld. Hoe werkt dat? Stel een leerling Techniek komt ’s ochtends op school. Waar gaat-ie naar toe? MIJLING: Het Model van de Stad is geboren uit de ambitie van het Da Vinci College een leer-, leefen werkgemeenschap te zijn voor de leerlingen. We hebben dat vertaald in een metafoor die een afspiegeling is van de samenleving. Leerlingen komen ’s ochtends binnen in de aankomsthal. Van daaruit gaan ze naar hun eigen clubhuis, waar ze de andere leerlingen van hun vakcollege kunnen ontmoeten. Afhankelijk van hun activiteit gaan ze vervolgens naar het industrieterrein, waar activiteiten kunnen worden uitgevoerd in de context van bijvoorbeeld een bouwbedrijf en timmerbedrijf, het gezondheidscentrum met bijvoorbeeld het verpleeghuis of kinderdagverblijf, het vergader- en congrescentrum waar ze onder meer de nog noodzakelijke theorielessen kunnen volgen en presentaties kunnen geven, of de sportaccommodatie. De Stad heeft verder de gemeente/ambassade voor de ondersteunende functies van de school waar iedereen op één plek met alle vragen terecht kan, diverse internetcafés voor de docenten waar ze in verschillende sferen individueel en samen kunnen werken, een plein met terrassen waar iedereen elkaar kan ontmoeten maar waar ook voorstellingen worden gehouden, en straten die in het verlengde van de clubhuizen voorzieningen bieden waar leerlingen in alle rust samen en individueel kunnen werken. Bij de ingang komen er functies voor bezoekers van buiten met onder meer een galerie en kleine supermarkt. De routing Pagina 5
Pagina 7Scoor meer met een online winkel in uw spaarprogramma. Velen gingen u voor en publiceerden tijdschriften online.
Ruimte 7 Lees publicatie 8Home