Ruimte voor innovatie In Roosendaal ontstaan de contouren van een bijzondere vmbo-school. Het Da Vinci College zal in haar nieuwe gebouw straks niet meer bestaan uit lokalen, maar een afspiegeling vormen van een stad, compleet met onder meer een industrieterrein, gezondheidscentrum, plein, straten en internetcafés. Het college ontwikkelde het model samen met het Algemeen Pedagogisch Studiecentrum (APS) en Veldhoen + Company. Aan de basis staat een visie die uitgaat van wat vmboleerlingen kunnen en willen, in plaats van wat ze niet kunnen. Joseph Dekkers, directeur van het Da Vinci College, Peter van Aalten, adviseur bij APS en Renate Mijling, projectleider namens Veldhoen + Company, over een bijna idealistisch proces. Een korte introductie: wat is het Da Vinci College? DEKKERS: Dat is een school voor vmbo en praktijkonderwijs met 960 leerlingen. Vmbo-leerlingen worden normaal gesproken toegeleid naar het middelbaar beroepsonderwijs. Leerlingen in het praktijkonderwijs worden voorbereid op werk en participatie in de samenleving. De huidige school is in 2000 ontstaan na een fusie van vier scholen. Sindsdien zijn we op zoek naar een nieuwe identiteit. Dit proces, waarbij ik sinds 2004 als directeur ben betrokken, moet zijn weerslag krijgen in het betrekken van één nieuw gezamenlijk gebouw in 2013. Nu werken we nog vanuit drie afzonderlijke gebouwen. De integratie van de vier voormalige scholen is mede daardoor nog steeds niet optimaal tot stand gekomen. Het Da Vinci College schakelde enige jaren geleden de hulp in van APS. Waarom? DEKKERS: Dit college heeft behoefte aan een duidelijke visie op wat voor school het wil zijn en welk onderwijs daarbij hoort. Voor een deel is dat letterlijk van levensbelang. De school trok enkele jaren geleden nauwelijks nieuwe leerlingen aan. We hebben APS ingeschakeld om een idee te ontwikkelen over hoe we de vier bronscholen met elkaar kunnen verbinden. Daar is een voor Nederland vernieuwende onderwijsvisie uitgekomen. Leg uit. DEKKERS: Wij willen heel goed worden in het omgaan met deze groep leerlingen door zo te werken dat we hen raken. Dus niet wensen dat we andere leerlingen zouden hebben, maar accepteren dat deze leerlingen op onze school zitten. Het vmbo heeft nu een negatief imago. Daar kom je als leerling terecht als je niet kunt leren. Wij willen er naar De stad als school Synergie in samenwerking: Joseph Dekkers, Peter van Aalten en Renate Mijling Inhoudsopgave
Pagina 5Heeft u een weekblad, paperator of digi clubmagazines? Gebruik Online Touch: sportblad digitaal zetten.
Ruimte 7 Lees publicatie 8Home