Veldhoen + Company ‘Het is natuurlijk van de gekke dat je als bedrijf toestaat dat medewerkers uren in de file staan om op een kantoor achter een bureau te gaan zitten.’ huidige panden en concepten moet kijken. We moeten naar andere managementverantwoordelijkheden en omgangsvormen. Mensen niet meer afrekenen op aanwezigheid, maar op output. Dat is nogal een cultuurshock in een organisatie waar het management de medewerkers vanouds wil zien. De IT moet ook buiten de kantoorpanden zijn gefaciliteerd; van je panden maak je ontmoetingsplekken. Dat zijn een paar van die kreten die we leven in zullen blazen. De ontmoeting en niet de werkplek staat straks centraal? Dat is het. De toegevoegde waarde van de ontmoeting moet bijvoorbeeld bestaan uit inspiratie. Individuele productie en klantencontacten zijn ook op andere manieren te regelen. Het is natuurlijk van de gekke dat je als bedrijf toestaat dat je uren in de file staat om op een kantoor achter een bureau te gaan zitten. Dat is érg bijzonder. Het is het lot van velen. Als wij als werkgever een beleid kunnen vormen dat daar voor een deel een end aan maakt, leveren we een zinnige bijdrage aan een heleboel dingen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat bij ons hoog in het vaandel. Dit raakt het hart van onze identiteit. Dit is wat wij belangrijk vinden. Dit is wat we naar klanten willen uitstralen. We zijn nu de diverse bedrijfsonderdelen aan het sonderen om te kijken in hoeverre we er de handen voor op elkaar krijgen. Want we moeten het natuurlijk wel mét elkaar doen. Gelukkig voelen we alom enthousiasme. Dit wordt gedrágen. Mensen zouden het geweldig vinden om een of twee dagen van huis uit te kunnen werken. Flexibeler zijn in huistaken, verlost van de spits, niet meer gebonden zijn in werkuren, meer betrokkenheid kunnen creëren. Je geeft medewerkers daarmee een enorm vertrouwen. Dat is de slag die we als bedrijf willen maken. Je vertrouwt medewerkers op hun eigen verantwoordelijkheid. En daar hoort een andere vorm van aansturen bij. Dus moet je de manager erop trainen dat hij zijn medewerkers faciliteert, dat het tijdens teambijeenkomsten niet meer gaat om ‘ben ik wel op tijd en ben ik op tijd weer weg’, maar om echte toegevoegde waarde. De nieuwe werkomgeving is ook een uiting van vertrouwen? Veel medewerkers ervaren het zo. Maar natuurlijk zijn designmeubels en kunst geen doel op zichzelf. Efficiency en een logische inrichting zijn het uitgangspunt. Het mag mooi zijn en sfeer creëren, maar het mag niet over the top zijn. Wij zijn een bedrijf dat via de marges, via de kwartjes en de dubbeltjes het geld verdient. Klanten mogen nooit het beeld hebben dat het te kostbaar is. Wordt er in tijden van kredietcrisis niet extra kritisch gekeken? Ja. Daarom moet je er altijd een communicatietraject bijdoen. Je moet het kunnen uitleggen vanuit de functionaliteit en de productiviteit. Als meer mensen thuis werken kun je het stellen met minder dure kantoormeters. Tegelijk moet je dan investeren in ontmoetingsplekken en andere ondersteuning. Er is een business case? In theorie is die er zeker, maar we zijn in de praktijk nog niet zo ver dat we hem al kunnen construeren. Aan de concentratie naar acht kernlocaties lag een duidelijke business case ten grondslag. Het bestuurscentrum in Zeist is net operationeel. Als eind volgend jaar Leiden is geopend zijn we rond. Dat zet zoden aan de dijk, het betekent dat we veel efficiënter zijn in de bedrijfsvoering. Nu zitten we intussen ook in de beweging naar het nieuwe werkconcept. Er is nooit een beter moment om een nieuwe cultuur neer te zetten dan met nieuwe huisvesting. Of met een fusie. Achmea is historisch gezien een fusiebedrijf, wij fuseren wat af... De fusie met Interpolis was natuurlijk een heel grote. Dat zijn uitdagende momenten om over nieuwe bedrijfsculturen te praten. Als je een groep van 10.000 (Achmea) en 5.000 (Interpolis) mensen samenvoegt, dan móét er wel een nieuwe cultuur ontstaan. Het gebéúrt gewoon. In het begin staat iedereen onwennig en sceptisch tegenover elkaar, maar op den duur ontstaat er kruisbestuiving en vermengt het zich. Smart Building Smart Working Ruimte 6/Najaar 2008 Als je het dan ook nog bijstuurt, kun je er iets heel stevigs van maken. Wij willen het beste van de organisaties bij elkaar brengen. De medewerker van straks heeft het vertrouwen om eigen verantwoordelijkheid te nemen, heeft ruimte om te ondernemen, voor initiatief, beslissingen, met manoeuvreerruimte in rechtstreekse klantcontacten, met meer ruimte en verantwoordelijkheid voor de eigen ontwikkeling. Dat hoort gewoon in het huidige tijdsbeeld. Mensen zijn honderdduizend keer sneller en beter geïnformeerd dan tien jaar geleden. Dat geldt ook voor klanten. Daar moet je op anticiperen. En het zal leiden tot een hogere productiviteit. Het vak facility management is enorm veranderd. Vijftien jaar geleden waren facility managers akkefietjesoplossers, mensen met grote sleutelbossen. Bij Achmea kreeg ik altijd de ruimte het integraal te benaderen. De Raad van Bestuur zei nooit: ‘Ellen, je moet je alleen met facilities bezighouden.’ Die ruimte heb ik gekregen en genomen. Nu ben je net divisiedirecteur en krijg je af en toe de directeur facilities over de vloer... ... die ervoor zorgt dat mijn divisie goed geserviced wordt. Want ik wil mijn 2.500 mensen natuurlijk graag zo faciliteren dat ze op een moderne en verantwoordelijke manier hun werk kunnen doen. Kortom, dit onderwerp blíjft op de agenda. Wij zijn straks toevallig aan de beurt om in de nieuwbouw in Apeldoorn in te mogen huizen; mijn divisie heeft daarmee de kans om het meteen goed neer te zetten. Dan hebben we een geweldig moment. Hoe zie je Veldhoen + Company? Het is een baanbrekende club, het gaat bij hen niet alleen om het denken, maar ook om het neerzetten van concepten. Wij zagen het bij Interpolis, en ook bij Achmea is er van meet af aan contact geweest. Je hebt bureaus en bureaus. In dit bureau werken zeer inspirerende mensen die gelóven wat ze zeggen. Het zit in hun genen, het is geen theorietje, het is vertaald in echte dingen. Er zijn altijd voorbeelden, altijd plekken waar je kunt zien dat het succesvol is. < 6/7 Pagina 6
AMCInteractieve digitale jaarverslag, deze nieuwsbrief of publicatie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online publiceren van online handleidingen.
Ruimte 6 Lees publicatie 7Home