Veldhoen + Company datum is overigens al snel verschoven naar 1 september. De introductie van de nieuwe manier van werken kostte meer tijd dan wij zelf oorspronkelijk hadden gepland. Het is van essentieel belang daar voldoende draagvlak voor te krijgen en dat kost nu eenmaal tijd. Veldhoen + Company heeft zich niet beziggehouden met de ICT-kant van de verbouwing. Wel de fysieke en mentale ruimte dus, maar niet de digitale. Klopt. We hebben dat bewust in eigen hand gehouden. Elke ICT-omgeving is anders en vraagt om specifieke oplossingen. Daar komt bij dat we zelf al vrij ver waren met het moderniseren van de ICT-toepassingen. We werken inmiddels alleen nog maar met laptops, alle verbindingen zijn draadloos en er zijn overal LCD-schermen en smart boards. Verder zijn de archieven inmiddels voor een groot deel gedigitaliseerd. We hebben wel de handicap dat veel toeleveraars, bijvoorbeeld aannemersbedrijven, nog niet digitaal werken. Zo is het tijdens de verbouwing een serieus thema geweest of we nog een faxverbinding moesten aanleggen. Nee dus. de mensen nu precies? Dat project Schatgraven heeft een globaal Programma van Eisen opgeleverd met als rode draad dat mensen hier wilden werken alsof ze thuis zijn, in een warme omgeving waarin ze dingen herkennen van zichzelf en hun werk. We hebben drie partijen gevraagd daarover hun zienswijze te presenteren. Veldhoen + Company was de beste. We kenden het bureau van de hoofdkantoren van Interpolis en Aedes, de brancheorganisatie van woningcorporaties. Daarbij is Veldhoen + Company gespecialiseerd in het Nieuwe Werken. Het gaat dus verder dan alleen ontwerpen. Welke eisen stelden jullie aan de inrichting van het nieuwe kantoor? Het moest licht, open en ruimtelijk zijn. Veldhoen + Company heeft overal lichte materialen gebruikt en lichtbanen gecreëerd, waardoor je nu op verschillende plekken dwars door het gebouw kunt kijken. Een minimaal aantal wanden is blijven staan. Grote bouwkundige problemen heeft dat niet opgeleverd. Alleen het maken van de afvoeren in de keuken was lastig. En bij de klimaatbeheersing en akoestiek bestond wel een spanning tussen de hoogte van de investering en de lengte van de huurperiode. Een optimale oplossing bleek daarom niet mogelijk. Veldhoen + Company heeft het project turnkey opgeleverd, dat is opvallend voor een opdrachtgever die zelf veel verstand heeft van het aanbesteden van bouw- en verbouwprojecten. Waarom konden jullie dat niet zelf? Vanwege de enorme tijdsdruk. Het idee was aanvankelijk om al op 1 juli te openen. Veldhoen + Company zei toen terecht dat je dan niet ook nog ingewikkelde offerte- en selectietrajecten moet doorlopen. Daarom is gekozen voor de turnkeyformule, waarbij Veldhoen + Company als hoofdaannemer steeds snel kon handelen. De oplever- Zoals in de andere voorbeelden van het Nieuwe Werken hebben de medewerkers ook hier geen vaste werkplek meer. Heeft dat problemen opgeleverd? Voornaamste obstakel was dat mensen hun eigen kasten kwijtraakten. Alle informatie over projecten zit nu in algemene projectkasten, die voor iedereen toegankelijk zijn. Dat heeft aanvankelijk ophef veroorzaakt. Ook ontstaan er zo her en der wat irritaties tussen de medewerkers van de districten en die van de projectafdelingen. De eerste groep heeft meer contacten met de buitenwereld en belt dus veel vaker. De projectmensen vragen zich dan af of het niet wat zachter kan. De medewerkers moeten nog leren elkaar daarop aan te spreken. Verder zijn er geen grote overgangsproblemen geweest. Mensen zaten vrijdagochtend nog in hun oude kantoor te werken, verhuisden op vrijdagmiddag, kregen op maandag 1 september ’s ochtends een gezamenlijk ontbijt en rondleiding door het gebouw, ontvingen ’s middags hun laptops en zaten twee uur later alweer aan het werk. Het zag er meteen vertrouwd uit. Veldhoen + Company heeft daar een hele grote rol in gespeeld. > Smart Building Smart Working Ruimte 6/Najaar 2008 22/23 Pagina 21

Pagina 23

Heeft u een reclamefolder, modernmedia of digi-vakbladen? Gebruik Online Touch: mailing digitaal maken.

Ruimte 6 Lees publicatie 7Home


You need flash player to view this online publication