liep, dacht ik ‘wow’. Het gaf enorm veel energie. HARRY Ik geloofde aanvankelijk niet zo in de concepten van Veldhoen. Dat geloof kwam er pas toen de tekeningen er lagen, toen het visueel en reëel werd. PIERRE Heel stimulerend was het dat we steeds goede reacties kregen als we ons model presenteerden aan de buitenwacht. Daardoor gingen we ons realiseren dat het niet niks was wat we hier deden. Dat gaf een gevoel van trots. Zo normaal is het Geneeshuis van de 21e eeuw niet. GUIDO Ik vertel het nog sterker. Ik raakte bij het proces betrokken toen Ludo Jansen de een of andere gek (Erik Veldhoen - red.) had binnengehaald die nog nooit een ziekenhuis had ontwikkeld. Die ook niet wilde weten hoe een ziekenhuis in elkaar zat. Hij ging met iedereen praten om te horen wat men precies deed. En daar kwam iets uit dat totaal niet op een ziekenhuis leek. De frictie was dat het niet te snel concreet moest worden, omdat je dan te veel in het hier en nu blijft steken. Terwijl het tegelijkertijd nodig was het tastbaar te maken, om mensen mee te krijgen. Het personeel voelde namelijk helemaal niet de noodzaak om iets nieuws te beginnen. We wilden gewoon een nieuw gebouw, klaar. Noem eens wat concrete en praktische voordelen van het nieuwe gebouw? DICK Als microbioloog vind ik de eenpersoonskamers een vooruitgang. Dat vermindert de kans op infecties enorm. Ook is de privacy natuurlijk veel groter. Verder is het een voordeel dat het laboratorium in het ziekenhuis is gebleven. De afstand tot de behandelaars blijft daardoor klein. Elders is die afstand veel groter. MIEKE De ICT-voorzieningen zijn op alle fronten uniek. Menigeen zal jaloers zijn op ons verpleegkundig dossier. Daarin staat alle informatie van de patiënt, die je op elk moment, waar dan ook, kunt raadplegen. Er hangen dus geen honderd lijstjes meer aan een bed, maar er staat een computer waarmee je zo toegang hebt tot het dossier. GUIDO Het voeden van het systeem vergt wel aandacht. Het kost tijd, al krijg je daar wel betere informatie voor terug. Je zult je spreekuur en je manier van werken moeten aanpassen en dat zal voor veel mensen toch moeilijk zijn. Maar de voordelen zijn evident. De papieren dossiers van vroeger moest je ophalen bij de secretaresse. Er waren er altijd enkele kwijt en dan gingen twee of drie mensen zoeken naar wie het dossier het laatste had. Het digitale dossier is altijd beschikbaar en altijd leesbaar. We kankeren er nu veel op, maar zijn tegelijkertijd vergeten hoe het vroeger was. Je moet mensen er dus regelmatig aan herinneren hoe het was en waarom je het anders bent gaan doen. NANCY Het ophalen en wegbrengen van materialen is voor 90% geautomatiseerd met het AGVsysteem (Automatic Guided Vehicle). Uniek voor de ziekenhuiswereld. De postverwerking gaat straks volledig digitaal. Het voedingsproces is veel beter. Patiënten kunnen tot vijf minuten van tevoren beslissen wat ze willen eten. Alle logistieke lijnen worden veel korter, logischer en efficiënter. En de nadelen? Wat is niet goed gelukt? DICK Dat er geen apart restaurant is voor het personeel, vind ik wel een groot nadeel. Ik heb geen zin om te eten naast een patiënt met een zak urine aan zijn lijf. Als het personeel daardoor minder vaak in het restaurant gaat eten, verlies je een mogelijkheid om snel even te overleggen over een patiënt. GUIDO Je moet dus iets extra’s doen om elkaar te ontmoeten. Het is de vraag hoe en of dat gaat werken. HARRY Ik moet nog zien hoe het gaat werken met de mobiele werkplekken. Ik ben er heilig van overtuigd dat mensen straks toch hun eigen favoriete plekken gaan innemen. Thuis eet je ook altijd op dezelfde stoel. Verder wringt het nu nog dat we het werk met 15% minder personeel moeten gaan doen. Je kunt wel backoffice efficiencywinst halen, maar het wassen van patiënten gaat echt niet sneller straks. Is zo’n nieuw gebouw met een nieuwe organisatie van functies voldoende om bij medewerkers een cultuuromslag teweeg te brengen? MIEKE Dat is mijn zorg. Het gaat er uiteindelijk om wat onze klant er straks van vindt. In dit nieuwe ziekenhuis staat de patiënt centraal, maar we hebben daar nog te weinig in geïnvesteerd. Wat vindt de patiënt belangrijk? Dat hij snel beter wordt en dat de dokter vriendelijk is en de tijd neemt. Het gaat dus niet om een nieuw gebouw of technische hoogstandjes, maar om een cultuurverandering. Ik ben ervan overtuigd dat een omgeving van invloed is op ons gedrag, maar of dat voldoende is? HARRY Het wordt in de open omgeving makkelijker elkaar aan te spreken op gedrag. ERIK De sociale controle en reiniging in de organisatie zal daardoor enorm toenemen. NANCY Oké, maar daar moeten we niet te hoge verwachtingen van hebben. Het blijft persoonsafhankelijk. De ene dokter is bevattelijker voor commentaar dan de andere. > Guido Geeraerts psychiater Dick van Dam microbioloog Harry van der Pol nucleair geneeskundige Erik Veldhoen oprichter Veldhoen + Company Pierre Rothkrantz projectmanager Orbis Vastgoed i.o. Mieke Balfoort projectmedewerker standaardisatie Pagina 5

Pagina 7

Voor boeken, online nieuwsbrieven en lesboeken zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw uitgaves.

Ruimte 5 Lees publicatie 6Home


You need flash player to view this online publication