Ruimte voor Wessel Prof. drs Wessel Ganzevoort is zelfstandig bestuursadviseur en bijzonder hoogleraar Organisatiedynamiek en -innovatie aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn aandachtsgebieden zijn strategie, leiderschap en organisatietransformatie vanuit een menselijk perspectief. m Veldhoen + Company anagers Er was een tijd dat management een nieuw woord was. We wisten wel ongeveer wat het betekende, maar het had ook nog iets magisch.Tegenwoordig is management iets voor simpele zielen die een systeem gaande moeten houden en zijn de echte grote mensen leiders. Althans dat denken we. Zoals zo vaak in het land van Leidinggeven en Organisatie gaat een concept, een benadering, zo u wilt een paradigma een tijdje mee en dan is het wel weer aan vervanging toe. Zo denken we dat het ook moet gaan met management. Management associëren we met structuren, procedures en controle en dat past eigenlijk niet meer bij het mensbeeld dat nu populair is. Maar hoe belangrijk mensbeelden ook zijn, er zijn zaken die gewoon goed gemanaged, gepland en geregeld moeten worden, waar fouten maken helemaal niet mag en waar creativiteit en ondernemerschap maar een beperkte rol mag of hoeft te spelen. Zonder goed management gaat het zelden echt goed. Aan de andere kant maken we soms ook de denkfout dat we met traditionele managementbenaderingen iedere organisatie te lijf kunnen gaan. De meeste organisaties van vandaag zijn wezenlijk anders dan die van een eeuw, vijftig jaar of zelfs dertig jaar geleden. Het grote verschil met vroeger is, dat organisaties nu vaak bestaan uit professionals, uit zelfstandig denkende, goed opgeleide, creatieve mensen die graag zoveel mogelijk autonomie willen. We vragen van die mensen niet meer om hun handen mee te nemen (hoewel er in de gezondheidszorg nog mensen zijn die menen dat medewerkers als ‘handjes aan het bed’ mogen worden gekwalificeerd), die niet alleen hun linker hersenhelft hoeven te gebruiken, maar hun hele verstand en liefst ook nog hun hart en hun ziel. En die vermogens regel je niet met jaarplannen, budgetten en kwartaalrapportages. De behoefte aan leiderschap laat zich dus in belangrijke mate verklaren door het feit dat er een ander soort mensen, anders werkt in andere soorten organisaties. Dat we te maken hebben met inspiratie, creativiteit, potentieel, bezieling, gevoel en nog zo wat van die menselijke eigenschappen. We beginnen te snappen dat, als we van mensen vragen het beste te geven, als we graag willen dat ze beter worden dan ze zelf vermoeden dat ze zijn, er mensen nodig zijn, leiders, die mensen zo ver kunnen brengen. Konden managers zichzelf nog wel eens onzichtbaar maken achter het systeem, leiders zijn juist volledig zichtbaar. Ze hoeven voor mij helemaal niet kwetsbaar te zijn, maar wel transparant. We weten uit onderzoek (fijn dat we kunnen bewijzen wat iedereen op zijn klompen kan aanvoelen) dat geloofwaardigheid (herkenbaarheid, zichtbaarheid) en veiligheid (in termen van betrouwbaarheid) essentiële leiderschapskwaliteiten zijn. Zoals we ook weten (en dat vinden we een stuk minder vanzelfsprekend) dat visie en charisma er niet zo veel toe doen. Leiders zijn mensen die zich willen laten kennen en dat aandurven omdat ze voortdurend bezig zijn zichzelf te leren kennen. Niet op de narcistische manier, maar authentiek. Bij dat zelf ontdekken krijgen ze ook hoe langer hoe meer kijk op wat ze inspireert. Bij het bestuderen van leiders zijn we erachter gekomen dat de geïnspireerdheid van een leider een absolute voorwaarde is om anderen te kunnen inspireren. Dus, als u vindt dat u een leider bent of zou willen zijn, weet u dan waardoor en waarvoor u echt geïnspireerd bent? En merken uw mensen dat iedere dag? Als ik ze opbel en vraag wat de echte inspiratie van hun baas is, geven ze dan hetzelfde antwoord? Ook het antwoord dat u hoopt dat ze geven? < Smart Building Smart Working Ruimte 5/Zomer 2008 28/29 Pagina 27
Pagina 29Scoor meer met een online shop in uw flyers. Velen gingen u voor en publiceerden catalogussen online.
Ruimte 5 Lees publicatie 6Home