Ruimte voor Smart Building Veldhoen + Company Een thuis voor gezinsvoogden In Rotterdam en Apeldoorn heeft de William Schrikker Groep sinds maart van dit jaar twee meeting points in gebruik. Waar medewerkers elkaar vroeger alleen op het hoofdkantoor, in een gehuurde ruimte of in een café troffen, hebben ze nu een thuisbasis. Veldhoen + Company realiseerde het meeting point als turnkey project in vijf maanden tijd. De eerste ervaringen zijn positief. Medewerkers besparen fors op reistijden en kunnen eerder hun verhaal kwijt. Bernadine Verhoeff (projectmanager William Schrikker Groep) en projectmanager Kim Diederen (Veldhoen + Company) over een uniek concept van Smart Building Smart Working. een eigen plek hebben waar ze elkaar kunnen ontmoeten. Waarom? VERHOEFF Omdat ze een zwaar beroep hebben. Hun werk levert altijd weerstand op, want ze voeren maatregelen uit die zijn opgelegd door de kinderrechter. En een gezinsvoogd heeft altijd de mogelijkheid om bij de kinderrechter een machtiging te vragen een kind uit huis te plaatsen. Die machtiging wordt meestal afgegeven. Dat is uiteraard een zware beslissing en opdracht. Het is dus logisch dat de voogden zo nu en dan hun verhaal kwijt willen en stoom willen afblazen. Hoeveel mensen maken gebruik van het meeting point in Rotterdam? VERHOEFF Dit punt is bedoeld voor de ongeveer vijftig gezinsvoogden van de afdeling Jeugdbescherming. Eerst alleen voor het team Rotterdam, maar nu voor alle jeugdbeschermers in de regio. Ik ben de teammanager. We doen nu alle besprekingen en overleggen hier. Verder lopen de gezinsvoogden regelmatig binnen. De rechtbank is om de hoek, dus mensen komen rond een zitting langs om bij te praten. Jij was ook projectleider van de twee pilotprojecten. Waarom hebben jullie gekozen voor Veldhoen + Company om dit concept uit te werken en uit te voeren? VERHOEFF Omdat Veldhoen + Company beschikt over nieuwe en vernieuwende concepten van kantoorhuisvesting en ontmoeting. Deze sloten sterk aan bij de ideeën van de William Schrikker Groep over het Kantoor van de Toekomst. Die ideeën zijn nog niet helemaal uitgekristalliseerd en bij dat proces kan Veldhoen + Company ons met haar visie en ervaring goed helpen. Met de eerste meeting points hebben de medewerkers van Veldhoen hun waarde alvast duidelijk aangetoond. Het meeting point in Rotterdam is op 4 maart van dit jaar opgeleverd, na een proces dat slechts vijf maanden in beslag nam. Hoe is dat zo snel gelukt? DIEDEREN Wij hebben in die periode elke maand een interne workshop belegd om de plannen door te spreken. Daarbij hebben we achtereenvolgens de drie ruimtes besproken: de fysieke, de virtuele en de mentale. Omdat we het project turnkey hebben aangenomen, kon alles wat was besproken en besloten snel in de praktijk worden gebracht. We versnelden de engineering en hoefden niet meer in te kopen. De uitvoerende bedrijven zaten al aan tafel. > Smart Building Smart Working Bernadine Verhoeff Kim Diederen Wat doet de William Schrikker Groep? VERHOEFF Wij zijn een gespecialiseerde instelling voor mensen met een handicap die bescherming en ondersteuning nodig hebben. Wij werken op het grensvlak van jeugdzorg en gehandicaptenzorg. De William Schrikker Groep heeft vier zelfstandige onderdelen: Jeugdbescherming, Jeugdreclassering, Pleegzorg en een Expertisecentrum. Ik werk bij Jeugdbescherming. Wij worden ingeschakeld als de kinderrechter een kinderbeschermingsmaatregel uitspreekt over een gehandicapt kind. We doen dus geen vrijwillige hulpverlening zoals de Bureaus Jeugdzorg. Er werken zo’n achthonderd mensen bij de groep, verspreid over het hele land. Het hoofdkantoor met de ondersteunende diensten ligt in Diemen. De gezinshoofden werken vanuit huis. Het meeting point in Rotterdam is een pilotproject, net als dat in Apeldoorn. Waarom wilde de William Schrikker Groep deze punten inrichten? VERHOEFF Om een aantrekkelijke werkgever te zijn en mensen aan ons te binden. Verder spelen efficiencyredenen een grote rol. Alle medewerkers gingen vroeger eens in de week naar Diemen, omdat ze alleen daar in het centrale computersysteem konden en hun post konden ophalen. Voor alle andere ontmoetingen, van sollicitatiegesprekken tot teamvergaderingen, overleggen met gedragswetenschappers en casebesprekingen, huurden we vergaderruimtes of spraken we af in een café. Dat kost niet alleen veel tijd, maar leverde soms ook vervelende situaties op. Zo zaten we eens in café Engels bij het centraal station van Rotterdam te praten over een pupil die uit huis zou worden geplaatst, toen iemand twee tafeltjes verder zich ermee ging bemoeien. Met het slechte imago van gezinsvoogden zit je dan, als je niet oppast, je eigen beroep te verdedigen. Dat moest dus anders. Los daarvan is het ook goed dat de gezinsvoogden Ruimte 4/Voorjaar 2008 24/25 22/23 Pagina 23
Pagina 25Scoor meer met een webshop in uw uitgaves. Velen gingen u voor en publiceerden catalogussen online.
Ruimte 5 Lees publicatie 6Home