Ruimte voor beleving Veldhoen + Company De omgeving waarin je vertoeft is geweldig van invloed op wat je doet en hoe je je gedraagt. Dat gebeurt meestal onbewust. Geur, kleur, materiaalgebruik en akoestiek in een ruimte zijn heel bepalend voor hoe je die ruimte ervaart en tot welk type activiteit die ruimte je uitnodigt. Met die wetenschap kun je natuurlijk ook bewust gebruik van maken van omgevingsingrediënten, door een ruimte zo in te richten dat die perfect toegerust is voor een specifiek gewenste activiteit. Samenwerken bijvoorbeeld, of geconcentreerd werken, plezier maken, aan duurzame oplossingen werken, tot rust komen. Je ontwikkelt een vertrek zo dat beleving en functionaliteit onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Zo ontstonden de verschillende ruimtes in de villa van Veldhoen + Company. Smart Building Smart Working Ruimte 2/Lente 2007 De meeting is in Marrakech Pierre Buijs is verantwoordelijk voor het Veldhoen Workplace Laboratory waar werkplekinnovaties worden ontwikkeld. “We hebben de theorie die we verkondigen, dat omgeving zo bepalend is voor je gedrag, maximaal op onszelf toegepast. Alles wat we in onze eigen villa bedacht en gemaakt hebben, heeft een eigen betekenisvolle functionaliteit. Die functionaliteit is steeds zo gekoppeld aan een bepaalde belevingswereld dat ze het gebruiksdoel als vanzelfsprekend ondersteunen. Je moet vrij denken, zowel over de aard van de werkzaamheden als over de omgevingsfactoren die voor die activiteit de beste output garanderen. Het gaat er immers om dat er met veel plezier heel gericht wordt gewerkt. Zo kom je op onconventionele ruimtes uit. En dat is pas in de laatste plaats een leuk plaatje.” De werkruimtes in de villa heten Bergen aan Zee, Churchill, de wereld van Jules Verne, Suriname, Stockholm, Planet + People, Club Helsinki, Curnonsky en Marrakech. Voor elk van de ruimtes geldt dat de beleving al begint bij alleen het zien of horen van de naam. Dat is prima om in de stemming te komen, maar het gaat om veel meer dan een leuke naam en een aangename inrichting. In elke ruimte schuilt een idee dat functioneel tot in detail is uitgewerkt. Engineering van beleving Pierre Buijs over Marrakech: “Marrakech is een ruimte in oriëntaalse sfeer, die gecreëerd is om een andere vorm van communiceren te faciliteren: reflectie, onconventionele gedachtevorming, out-of-the-box denken en betekenis geven. De beleving moet je vooral associatief zien. Marrakech geeft je de suggestie van kussens op de grond. Informeel, ontspannen, veilig. Maar om het gewenste gedrag optimaal te faciliteren heb je ook ultiem comfort en functionaliteiten nodig. Er moet natuurlijk gewerkt worden.” > 28/29 Meet you in Marrakech
Pagina 30Scoor meer met een e-commerce shop in uw publicaties. Velen gingen u voor en publiceerden publicaties online.
Ruimte 2 Lees publicatie 3Home