Ruimte voor verandering Veldhoen + Company Rabo Unplugged. Zo heet het ambitieuze project waarmee Rabobank in de komende jaren een nieuwe manier van werken wil invoeren in het bestuurscentrum in Utrecht en de centrale vestigingen in de regio’s. Unplugged staat voor teruggaan naar de kern, zo ver mogelijk weg van routinematig gedrag en procedures. Het concept is ontwikkeld samen met Veldhoen + Company. Programmamanager Henny van Egmond van Rabo Unplugged en Ruud Hartmans van Veldhoen + Company werpen een blik in de toekomst, in een organisatie waarin medewerkers tijd- en plaatsonafhankelijk werken en de ruimte krijgen om veel slimmer en ondernemender hun werk te doen. Hoe je 6.000 mensen meekrijgt? Het toverwoord is verleiden. Waarom Rabo Unplugged? Waarin zat de urgentie om er eind 2005 mee te beginnen? Van Egmond Een echte urgentie was er niet. De Rabobank is een solide, goed draaiend coöperatief bankbedrijf. Wij hebben echter de overtuiging dat we met een andere manier van werken veel zaken slimmer kunnen doen, zaken die nu soms langzaam in het bedrijf zijn geslopen. Je zag bijvoorbeeld dat afdelingen een grote zelfstandigheid hadden in hoe ze met hun werkplekken omgingen. Dat was niet altijd even efficiënt en effectief. Daarnaast willen we met Rabo Unplugged de enorme hoeveelheid regels en procedures verminderen die wij, maar ook de overheid en andere bedrijven, de laatste tientallen jaren hebben opgetuigd. Te veel regels werkt verstikkend. We willen de verantwoordelijkheid weer meer bij de medewerkers zelf leggen. We denken dat ze dan betere beslissingen nemen en de ruimte pakken om de klant beter te bedienen, en daarom draait het uiteindelijk toch bij de Rabobank. Er zijn prachtige voorbeelden van zelforganisatie en -ordening, die ontstaan als je mensen bevrijdt van regels. Neem de rotonde in Drachten waar alle verkeersborden zijn weggehaald. Mensen moeten er even aan wennen, maar blijken zich razendsnel aan te passen waarna ze beter opletten en het verkeer zich vanzelf regelt. Hartmans Eind 2005 kwamen ook enkele zaken samen. Veel ruimtes in het huidige hoofdkantoor werden slecht gebruikt en mensen konden elkaar moeilijk vinden. Daarnaast startte de planvorming voor de renovatie van het hoofdkantoor en aangrenzende nieuwbouw van twee torens. Dat was aanleiding om het breder te trekken dan alleen het beter gebruiken van fysieke ruimte. Het hogere doel is het opbouwen van een organisatie met meer mentale ruimte voor medewerkers, mogelijk gemaakt door de technologie. Waarom hebben jullie Veldhoen + Company ingeschakeld? Van Egmond Dat lag voor de hand. Piet van Schijndel, lid van de Raad van Bestuur van Rabobank en eerstverantwoordelijke voor het project, werkte voorheen voor Interpolis waar Veldhoen het Nieuwe Werken al in de jaren negentig heeft geïntroduceerd, met veel succes. Smart Building Smart Working Ruimte 2/Lente 2007 Henny van Egmond en Ruud Hartmans Net als bij Interpolis heeft het nieuwe bestuurscentrum van Rabobank straks geen vaste werkplekken meer. Wat betekent dat concreet voor de medewerkers? Van Egmond De vanzelfsprekendheid valt weg dat je voor je werk steeds naar een vaste fysieke omgeving moet. Dat dwingt medewerkers om elke dag goed na te denken over waar ze gaan werken en hoe ze slim en efficiënt met hun tijd kunnen omgaan. Het begint er mee dat medewerkers ‘s ochtends bedenken of ze naar kantoor gaan en zo ja, vóór of na de file. Eenmaal op kantoor kiezen ze een plek om te werken, afhankelijk van de dagindeling en behoefte. Wie geconcentreerd wil werken, kiest een afgesloten concentratieruimte. Wie echter heel sociaal bezig wil zijn, door met anderen bij te praten of besprekingen te houden, zoekt een plek in één van de clubhuizen: café-achtige ruimtes waar je de hele dag mensen kunt ontmoeten. Die ontmoetingen zijn de dag tevoren afgestemd met collega’s. Eenmaal op kantoor kunnen mensen via de PDA snel achterhalen waar die collega’s zitten. > 24/25 Pagina 23
Pagina 25Interactieve e-magazine, deze vaktijdschrift of onderwijs catalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal zetten van internet whitepapers.
Ruimte 2 Lees publicatie 3Home