Mensen willen veranderen, maar...

Ruimte voor leiderschap Veldhoen + Company doen met ‘de familie Schone Schijn’ en waarom zou toptalent zich duurzaam verbinden aan een middelmatige onderneming? Rob Fijlstra en Harry Wullings begeleiden vernieuwingsprocessen in organisaties, met individuele- en cultuurverandering als aangrijpingspunten. Samen schreven ze managementboeken als Nooit meer sjoemelen (een remedie tegen achterdocht, cynisme en machteloosheid), No-nonsense met een hart (over bezieling, leiderschap en cultuur-management) en Ondernemen met gevoel (hoe persoonlijke- en organisatieontwikkeling elkaar kunnen versterken). Veldhoen + Company werkt in een aantal projecten met deze consultants samen. In de nieuwe wereld maken we de ontwikkeling door van een vóór ons naar een dóór ons georganiseerd leven, een leven waarbinnen we onze eigen toekomst vormgeven. Technologie maakt mogelijk wat we willen creëren. Hiërarchisch getinte omgangsvormen worden vervangen door allianties, partnerships en netwerkrelaties. Hierin draait het niet langer om onderschikking en onvoorwaardelijke trouw, maar om wederzijds toegevoegde waarde. Er ontstaat zo een geheel nieuwe organisatorische omgeving waarin een steeds sterker appèl wordt gedaan op het vermogen tot zelfsturing en relatiemanagement. Niet ervaring, maar leercapaciteit is de bepalende succesfactor. Ook al kan er technologisch veel en snel, mensen blijven toch de bepalende factor bij het vormgeven van vernieuwingsprocessen. Blijven zij ontspannen onder verwarring en tweeslachtigheid, kunnen zij onzekerheid hanteren, zijn zij wezenlijk in contact met zichzelf en hun omgeving? En ook: Is er vertrouwen in elkaar en vooral in het leiderschap? Zonder vertrouwen gaan mensen zich kat-uit-de-boom-kijkerig gedragen en verworden zij tot traagvariabelen. Elke verandering moet in dit klimaat worden bevochten. Niets gaat vanzelf. Zelfonderzoek De eventuele balsturigheid bij medewerkers heeft alles te maken met opgepot leed en niets met de zo gevreesde weerstand tegen verandering. De werkelijkheid is namelijk dat mensen wel willen veranderen, maar niet veranderd willen worden. De bottleneck voor het tot stand brengen van vernieuwing zit dikwijls bij het topmanagement en het autoritaire denken. Waar politieke spelletjes worden gespeeld en machtsposities met bijbehorende privileges worden beschermd. En waar dikwijls een schrikbarend gebrek bestaat aan verbeeldingskracht, realiteitszin, Smart Building Smart Working Initiërend leiderschap empathie en ruggengraat. Logisch dat mensen zeggen: uiteindelijk doet het management toch wat het wil. Meester over onzekerheid We hebben geleerd om te gaan met de wereld van de feiten, niet met de virtuele wereld vol mogelijkheden. Van onzekerheid en ambiguïteit worden de meeste mensen bloednerveus. De gemiddelde leider verdient in dit opzicht zeker geen schoonheidsprijs. Van tegenspel moet hij weinig hebben, laat staan van kritiek op het eigen functioneren. Zonder realisme en zelfkritiek is echter elke verandering op drijfzand gebouwd. Onderzoek dus je emotionele reflexen en spaar jezelf hierbij niet! echte verandering start daarom met een goedkope interventie... Koop een spiegel! Het voortouw nemen De voornaamste uitdaging binnen een veranderingsproces is niet het herscheppen van de gebouwde omgeving, maar het opnieuw leefbaar en productief maken van intermenselijke verhoudingen. Juist van leiders mag worden verwacht voor te gaan in het realiseren en versnellen van de noodzakelijke vernieuwingsprocessen. Of tenminste niet in de weg te lopen van de meer vernieuwingsgezinde krachten. De nieuwe leider heeft daarom het vermogen dwars door systemen, structuren, muren en marktontwikkelingen heen te kijken. Hij/zij experimenteert, onderzoekt en is bereid daarvoor zijn/ haar veilige luchtkasteel te verlaten en onzekerheid te accepteren. Bovenal heeft de nieuwe leider de gave om vertrouwenskwesties bespreekbaar te maken en mensen uit te nodigen zichzelf tot volle wasdom te brengen. Alleen bij dit type leidinggevenden openbaren zich alle voordelen van de nieuwe vormen van samenwerken, zoals die van het Nieuwe Werken. < Fijlstra • Wullings Ruimte 2/Lente 2007 In weerwil van alle mooie woorden is binnen de meeste organisaties het denken uit het industriële tijdperk nog steeds dominant. De verhoudingen en de manier van werken en omgaan met elkaar zijn in feite nog puur hiërarchisch, en de rationele benadering overheerst. Mensen worden opgehokt en werken afgescheiden van elkaar, in organisaties die zij beleven als intensieve menshouderij. De bijbehorende onveiligheid stroomt als water naar het laagste punt, waar het verdampt tot wantrouwen, cynisme en eenzaamheid. Je komt ons bedrijf binnen in een Jaguar en je gaat weg in een Opel Astra. En je staat er nog voor in de file ook. Voor de nieuwe economie, met haar nadruk op design, avontuur, flexibiliteit, emotie, empathie en excellente dienstverlening, is genoemde mindset niet geschikt. Deze werkt immers vertragend en vervreemdend en stoot klanten en creatief toptalent af. Waarom zouden klanten zaken blijven 22/23  Pagina 21

Pagina 23

Voor mailings, online onderwijscatalogi en handleidingen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw tijdschriften.

Ruimte 2 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication