Veldhoen + Company Luc Kamperman werkt bij Veldhoen + Company als consultant en houdt zich ondermeer bezig met ontwikkelingen in ICT. Maar nu is hij op wereldreis, ondermeer in India. Hoewel hij helemaal niet op pad ging met ‘outsourcing’ in zijn hoofd, kwam hij het wel tegen onderweg. Dat kan ook niet anders als je een stad als Bangalore bezoekt. “Er zijn veel zaken in India waar ik, of ik wil of niet, over na moet denken. De overbevolking, de hoge werkeloosheid, het gebrek aan onderwijs voor kinderen en de powercuts die soms wel vier uur per dag duren. De nachtrit in een taxi van het vliegveld door de sloppenwijken naar het centrum van Mumbai zal ik me nog lang herinneren. Nog nooit had ik zoveel mensen links en rechts van me op straat zien slapen. Later begreep ik dat van de 16,5 miljoen inwoners ongeveer tweederde in sloppenwijken woont. Een Google T-shirt in een sloppenwijk Luc voor de Taj Mahal Een fysieke ontmoeting van collega’s: Luc ontmoet in Delhi Erik Veldhoen die ook enkele maanden op reis is Smart Building Smart Working Ruimte 2/Lente 2007 In Bangalore, de Silicon Valley van India, zijn ook volop sloppenwijken en bedelaars. Maar tekenen van voorspoed zie je ook. De westerse winkelketens en kantoorpanden rijzen uit de grond. Een vervreemdend beeld: mensen lopen in een T-shirt van Google of Yahoo terwijl het aantal ondervoede kinderen sinds de IT boom niet is afgenomen. Dat India je zintuigen prikkelt is een understatement. Je ziet hier de mooiste kleuren in de kleding, maar ook de grauwe armoede van de bedelaars. Het eten is heerlijk en je ruikt allerlei geuren die je niet thuis kunt brengen, en waarvan je vaak niet eens wilt weten wat het is. Tel daarbij op het lawaai van alle mensen en het drukke verkeer dat je bijna doof maakt, dan begrijp je dat dit een heel andere wereld is. De sloppenwijken in Bangalore groeien extra hard doordat mensen uit alle windstreken van India denken dat ze in deze stad welvaart en voorspoed zullen vinden. Maar dat is niet zo en het verschil tussen arm en rijk wordt steeds groter met potentiële onrust als gevolg.” Toch zorgt outsourcing ook voor groeiende werkgelegenheid waarbij het dan ook nog eens gaat om ‘schone’ arbeid. De arbeidsomstandigheden zijn relatief goed en het werk brengt geen kinderarbeid met zich mee. Bovendien leveren de arbeidsplaatsen die in Nederland verloren gaan (vaak niet eens als gevolg van outsourcing) in het buitenland een veelvoud aan arbeidsplaatsen op. < Westerse kantoren lossen het ondervoedingsprobleem niet op Hello Mister, where are you going? is de meest gestelde vraag tijdens mijn reis. Soms stelt men die vraag simpelweg om iets aan me te verkopen, of om gewoon een gesprek te beginnen. Vaak moet ik het antwoord op de vraag schuldig blijven, omdat ik eenvoudigweg niet weet waar ik heen ga. Ik weet alleen dat de reis eindigt ergens in de Himalaya. De weg ernaar toe is nog onduidelijk, maar juist dat maakt reizen zo leuk. 20/21 Pagina 19
Pagina 21Scoor meer met een online shop in uw presentaties. Velen gingen u voor en publiceerden verenigingsbladen online.
Ruimte 2 Lees publicatie 3Home