Ruimte voor België Veldhoen + Company Smart Building Smart Working Een geschiedenis van 150 jaar en aanwezigheid in meer dan 40 landen hoeft innovatie niet in de weg te staan. Dat is overtuigend bewezen door verzekeringsmaatschappij Swiss Life - in Nederland beter bekend als Zwitserleven. Het Brusselse kantoor kreeg onlangs een prijs voor zijn innovatieve manier van werken. Anouk van Oordt is bij Veldhoen + Company mede verantwoordelijk voor de projecten in België: “Wij ontmoetten Swiss Life in 2003, die met zo’n 260 medewerkers vanuit drie verschillende locaties werkten. De directie van Swiss Life zocht naar een efficiëntere, flexibelere en creatieve manier van werken met meer aandacht voor hun medewerkers en klanten. Tevens wilden zij de prestaties van medewerkers kunnen meten op basis van productiviteit, en niet meer op het aantal uren aanwezig op kantoor. Een verandering van cultuur was wenselijk. Trots terugbrengen in het bedrijf. Minder hiërarchie. In België ligt dat duidelijk anders dan in Nederland. Bij alle veranderingen stond ook een verhuizing naar één centraal kantoor op stapel. We schetsten samen met Swiss Life het toekomstige werkconcept. En dat werd omarmd, maar niet direct van harte door alle medewerkers. Sommigen hadden wat meer tijd nodig om zich het concept eigen te maken. In 2004 verhuisde Swiss Life naar die centrale locatie. Het betrekken van het nieuwe kantoor markeert meteen de start van de nieuwe manier van werken, compleet met de nieuwste ICT-faciliteiten. Geheel in lijn met het strategische beleid krijgen medewerkers alle ruimte om op basis van eigen inzichten te bepalen waar, wanneer en hoe zij het beste hun werk kunnen doen. Voor Belgische begrippen tamelijk revolutionair. En wat blijkt? Door de medewerkers het volle vertrouwen te geven groeit niet alleen het werkplezier, maar ook het verantwoordelijkheidsgevoel en trots. Toen Swiss Life begin 2006 fuseerde met Zelia, moest het concept opnieuw vertrouwen winnen. Opvallend genoeg was het enthousiame van het Swiss Life personeel zo overweldigend dat er in feite voor hen geen weg meer terug was. Uiteindelijk werd dit door de directie bekrachtigd. Bottum-up. Brussel. < Ruimte 2/Lente 2007 16/17 Pagina 15
Pagina 17Scoor meer met een online winkel in uw publicaties. Velen gingen u voor en publiceerden brochures online.
Ruimte 2 Lees publicatie 3Home